Poradnik

Dopłaty – najczęstsze powody doliczania kosztów w trakcie, a także po realizacji usługi kurierskiej

Zapewne chcesz poznać kompletne koszty wysyłki przed zamówieniem kuriera. Do ich obliczenia oraz wyboru przewoźnika służy kalkulator na www.fastpost.pl. Cenę, jak można się domyślać, determinują takie zmienne jak: wymiar, waga, rodzaj pakowania oraz usługi dodatkowe. Jednak, gdy w rzeczywistości jeden z elementów różni się od tego deklarowanego, mogą zostać doliczone dodatkowe koszty do Twojej przesyłki.

Specjalnie dla Ciebie opracowaliśmy najczęstsze powody naliczania dopłat przez przewoźników na różnych etapach realizacji usługi.

Przed zamówieniem

waga – jeżeli deklarujesz wagę podczas wyceny, powinna być wagą brutto. Oznacza to, że obejmuje ona wysyłany przedmiot, wypełnienie przesyłki, opakowanie oraz ewentualny nośnik. Najczęściej nie ma to dużego znaczenia, ale gdy jesteś blisko granicy przedziału wagi, a tym samym – przedziału cenowego, robi to znaczącą różnicę.

  • dla paczek – przedziały cenowe ze względu na wagę przesyłki np. do 10 kg i powyżej tej wagi – koszt może się od siebie różnić. Podobne ograniczenia to 30 i 31,5 kg w zależności od przewoźnika.
  • dla palet – w tym przypadku także obowiązują przedziały oraz ograniczenia wagowe. Bardzo ważnym jest abyś pamiętał, że tu także obowiązuje waga brutto zatem do ładunku dolicz masę nośnika/palety.

pakowanie – zdecydowanie najczęstszy powód naliczania dodatkowych kosztów do przesyłek. Jest to niezwykle ważna kwestia związana z logistyką oraz bezpieczeństwem przesyłek.

  • dla paczek – owijanie przesyłek folią stretch u większości przewoźników nie będzie standardem, w takim przypadku nawet regularny kształt tego nie zmieni. Jest to przesyłka niestandardowa ponieważ wymaga dodatkowej pracy wykonanej przez człowieka podczas przeładunków, niekiedy folia powoduje zatrzymanie się paczki na taśmociągach sortera oraz odbija światło lasera do automatycznego pomiaru.
  • dla palet – dla przewoźników typowo kurierskich czyli DPD, DHL, FedEx niedozwolone są elementy wystające poza obrys palety. Pamiętaj, że wymienieni przewoźnicy przyjmują w standardzie wyłącznie palety o rozmiarze euro czyli 120x80cm.

wymiary – każdy z przewoźników, z którym współpracujemy, posiada swój regulamin i zasady, wedle których realizuje usługi. Znajdziesz tam również zapis dotyczący wymiarów. Podając podczas wyceny rzeczywiste wymiary, masz zagwarantowane realizację usługi, gdy wymiary są inne, a przewoźnik uzna, że wykraczają poza określone granice, zwróci do Ciebie przesyłkę.

  • dla paczek – jeżeli przekroczysz wymiar w przypadku paczek, może to spowodować zakwalifikowanie przesyłki do innej kategorii. Zdarzają się przypadki gdy przewoźnik spaletyzował przesyłkę ze względu na wymiar lub zakwalifikował jako „dużą paczkę” (UPS), co znacząco podnosi koszty usługi. Znane są także przypadki, gdy paczka wracała do nadawcy. Pamiętaj o tym, gdy deklarujesz wymiary swojej przesyłki.
  • dla palet – tu powinieneś pamiętać, że wysokość przesyłki paletowej mierzona i podawana jest wraz z nośnikiem, czyli paletą. Często o tym zapominamy, a skutki mogą być dotkliwe. Z jednej strony, kurier może zatrzymać transport i wymagać od Ciebie będzie samodzielne odebranie palety z magazynu. Druga możliwość to podniesienie kosztów usługi.

kształt – przewoźnicy preferują regularne kształty sześcianu/prostopadłościanu. Owinięcie przedmiotu tekturą i oklejenie taśmą/folią może powodować zmianę kształtu. Nieregularna bryła będzie zaliczana jako „niestandard”. Podobnie będzie w przypadku, gdy przesyłka jest zapakowana w karton, ale wystaje z niej dowolny element z wnętrza paczki. Pamiętaj tutaj, że każdy wystający element musi być zabezpieczony przed uszkodzeniem oraz bezpieczny dla kuriera. Przyjmij zatem odgórnie, że każda paczka, która nie jest wspomnianym sześcianem/prostopadłościanem może spowodować naliczenie wyższego kosztu.

wypełnienie – korzystając z kartonów, wewnątrz może powstać próżnia – miejsce, które sprawi, że zapakowany przedmiot będzie się przemieszczać. Jest to niedopuszczalne! Skorzystaj z wypełnienia np. ze starych i zgniecionych gazet, wypełniaczy kartonowych lub folii bąbelkowej. To może uchronić Twoją paczkę przed uszkodzeniem i długim procesem reklamacyjnym, który (ze względu na brak wypełniaczy) może zakończyć się na Twoją niekorzyść.

pusty podjazd – jest to dopłata, którą firma kurierska będzie naliczać wtedy, gdy zjawi się transport, a Twoja paczka nie będzie gotowa do przekazania. Zawsze składaj zlecenie, gdy wszystko jest przygotowane do transportu.

list ręczny – generując list z naszego systemu, przygotowane są kompletne informacje o nadawcy, odbiorcy oraz danych kontaktowych. Dlatego zawsze korzystaj z tych dokumentów i nigdy nie adresuj paczki ręcznie. Jeśli nie masz możliwości wydrukowania listu, poinformuj nas o tym fakcie zaraz po złożeniu zlecenia. Kurier najczęściej nie ma informacji o tym kto jest płatnikiem i może oczekiwać płatności od nadawcy lub odbiorcy po stawkach ze standardowego cennika przewoźnika! Może także źle zaadresować przesyłkę.

W trakcie realizacji

dodatkowe usługi pobranie/ubezpieczenie – wielu przewoźników pozwala na dołożenie dodatkowych usług po przekazaniu paczki kurierowi. Jednak pamiętaj, że nie dzieje się to bez dodatkowych kosztów. Dlatego sprawdź usługi, zanim wygenerujesz list przewozowy.

przeadresowanie – losowe sytuacje sprawiają, że niekiedy w trakcie transportu trzeba szybko zmienić adres docelowy. Jest to oczywiście możliwe, ale doliczą Ci za to dodatkowy koszt. 

ponowne doręczenie – gdy kurier nie zastanie odbiorcy i nie ma z nim kontaktu, przesyłka trafia na magazyn, a Ty, jako nadawca otrzymujesz o tym informacje. Musisz szybko zdecydować – zwrot przesyłki czy ponowna próba doręczenia? Tu wiele zależy od przewoźnika, niektórzy w cenie podstawowej usługi oferują ponowne doręczenie. Ponowienia mogą być dwa, kolejne będzie już płatne.

odmowa przyjęcia – w tym przypadku decyduje odbiorca. Jeśli definitywnie odmówi przyjęcia, przesyłka jest zwracana do Ciebie z dodatkowym rachunkiem – równowartość kosztu nadania. Dlatego upewnij się, że odbiorca spodziewa się przesyłki (lub ktoś z domowników), najczęściej takie sytuacje mają miejsce w przypadku przesyłek za pobraniem.

magazynowanie – w okresie wakacyjnym czy urlopowym musisz liczyć się z faktem, że odbiorcy mogą wyjechać przed doręczeniem przesyłki od. U wielu przewoźników jest możliwość magazynowania, zwłaszcza problematycznych w takiej sytuacji palet. Każdy dzień magazynowania to koszt, z którym musisz się liczyć, ale może okazać się tańszym rozwiązaniem niż zwrot do Ciebie.

Po doręczeniu

skany podpisanych listów przewozowych – gdy odbiorca nie może zlokalizować przesyłki lub zarzuca Tobie brak wysyłki, możesz zamówić skan podpisu osoby odbierającej przesyłkę. Wraz ze skanem otrzymasz także nazwisko. Mimo, że jest to usługa płatna w wielu przypadkach pozwala rozwiązać problem. Zapłacisz za to m.in. w DPD

skany podpisanych dok. cmr – w przypadku przesyłek międzynarodowych, gdzie zwykle funkcjonują listy przewozowe przewoźnika, istnieje możliwość otrzymania skanów dokumentów CMR z potwierdzeniem odbioru przesyłek przez odbiorcę. Ta dokumentacja przyda Ci się przy rozliczeniach księgowych. Usługa płatna w DPD.

Jak prawidłowo wycenić przesyłkę.

Nasz kalkulator został tak skonfigurowany, aby ułatwić Ci wycenę, ale i rzetelnie podać finalny koszt. Jednym z wielu elementów procesu jest konieczność zdeklarowania rodzaju opakowania. Możesz wybrać:

  • karton regularny – jest to przesyłka standardowa i jednocześnie najtańsza u każdego z przewoźników. Tu nie musisz obawiać się nieoczekiwanych, jak i dodatkowych kosztów;
  • folia stretch – przyjęliśmy odgórnie, że dla każdego przewoźnika jest to przesyłka obciążona dodatkowymi opłatami. Jest to element niestandardowy, który polega konieczności dodatkowej obsługi podczas przeładunków;
  • foliopak kurierski – przesyłka standardowa. Jednak zwróć uwagę, by nadać przesyłkę w foliopaku przewoźnika, z którego będziesz korzystać. Nie łącz ich, gdy przedmiot nie zmieści się w jeden. Nie zapomnij też o odpowiednim zabezpieczeniu wnętrza przed przecięciem;
  • tuba/kształt cylindryczny – niemal u każdego przewoźnika to niestandard, wyjątkiem są przesyłki o określonych wymiarach w InPost, napisz do nas po więcej informacji;
  • opona 1 szt. – liczba opon połączonych razem robi jednak różnicę, bowiem są przewoźnicy, dla których jedna opona to standard;
  • opona 2 szt. – aktualnie maksymalna liczba opon, które możesz połączyć w jedną przesyłkę przyjmowaną do przewozu to dwie sztuki. Naturalnie będzie to niestandard u każdego kuriera. Jeśli połączysz więcej opon pamiętaj o wadze, owinięciu kartonem i folią stretch, wtedy jest to rodzaj opakowania “folia stretch”;
  • koła i felgi – zawsze niestandard, pakując do przewozu, zabezpieczon je kartonem;
  • nieregularny kształt – jak nazwa sugeruje jest to niestandard; pamiętaj, że każdy wystający element z paczki z automatu będzie niestandardem. Jesteś zobligowany do odpowiedniego zabezpieczenia takiej przesyłki.
  • rower – niestandard zakładając, że jest zabezpieczony kartonem i folią stretch, wersja w pudełku fabrycznym będzie opakowaniem “karton regularny”;
  • moto – zawsze niestandard, części i elementy karoserii możesz zapakować do regularnych kartonów lub foliopaków i wysyłać jako “karton regularny” lub “foliopak kurierski ”.

Nie zapomnij, że dodatkowe opłaty naliczane są wyłącznie przez przewoźników na podstawie weryfikacji w magazynach przeładunkowych. FastPost.pl nie odpowiada za działanie firm kurierskich, ale chętnie pomagamy w ewentualnym procesie reklamacyjnym.

Polecane artykuły
Poradnik

Wysyłka palet niestandardowych

Poradnik

Jak tanio wysyłać paczki krajowe i międzynarodowe?

Poradnik

Jak wysłać tanio paczkę krajową?

Warto przeczytać...
Ubezpieczenie przesyłek kurierskich